Enkelt, gott, stärker ditt järnvärde

Nu ska du få ett middagstips som tar ca: 25-30min att göra så det är en bra vardagsrätt.
Yngste sonen gillar denna skarpt, han äter tallrik efter tallrik, jag är inte så förtjust i soppa men denna gillar jag.

Häng med så lagar vi Quinoasoppa

Mät upp 4 dl vatten och salt och koka upp, skölj 2 dl Quiona väl och häll i de kokande vattnen, låt koka 20 min under lock.

Hacka 2 Gula lökar och 4 Vitlöksklyftor, fräs det i olivolja några minuter tillsammans med 4 msk Salvia.

Medans det fräser i grytan, behöver du tillskott av järn, stek i gjutjärnsgrytan och tillaga soppan där i, så gör jag vitlökssmör, smör, salt, vitpeppar, vitlök, persilja sätter jag i en skål och blandar om.

När löken och salvian fräst klart så sätter jag i 2 dl vatten, 2 förpackningar passerade tomater, 2 förpackningar krossade tomater, buljong och 2 dl matlagningsvin, saltar och maler i vitpeppar och piffar upp den med lite chilipulver, låt koka i 10 min.

Medan det nu puttrar i 10 min så delar jag de nybakta brödet och brer på vitlökssmöret.
Bröden sätter jag sedan in i ugnen på 200 grader då det är dags att mixa soppan.
Jag mixar den tills den är slät.

När soppan är slät så tillsätter jag den kokta Quinoan

och rör om

Klar att servera, enkelt och snabbt och sedan bara ta ur bröden i ugnen

Behöver du stärka ditt järnvärde så är detta en utmärkt soppa som ger extra om den tillagas i gjutjärnsgryta för grytan släpper extra mycket då du tillagar något med tomat i.
Jag har bara använt gjujärnsgrytan då jag behövt stärka mitt järnvärde för jag kan inte ta järntabletter, men nu behöver jag inte stärka det längre då jag dricker Acai- juicen och använder gjutjärnsgrytan ett par ggr/v.

Vi hörs!

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *